ارسطو کا ÙلسÙÛ Ù…Ù„ÙˆÚ©ÛŒØª اور آمریت
Arstu Ka Falsfa.jpg
بادشاÛت میں ایک ÛÛŒ Ùرد تمام اختیارات Ù„Û’ کر Ø+کمران بن بیٹھتا ÛÛ’ اور Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©ÛŒ بÛبود Ùˆ ترقی Ú©ÛŒ خاطر اپنی تمام قوتوں سے کام کرتا ÛÛ’Û” ایسے Ø+اکم Ú©Ùˆ معاشرے کا سب سے شری٠اور بلند ترین Ùرد تصور کیا جاتا ÛÛ’Û” ÛŒÛاں ÛŒÛ Ø§Ù…Ø± قابل ذکر ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ùلاطون Ù†Û’ بھی اسی قسم Ú©ÛŒ Ø+کومت Ú©ÛŒ خواÛØ´ Ú©ÛŒ ÛÛ’ لیکن شرط ÛŒÛ Ù„Ú¯Ø§Ø¦ÛŒ Ú©Û ÙˆØ§Ø+د شخص جو ÙلسÙÛŒ Ûونے Ú©Û’ ساتھ ساتھ جنگجو ÛÙˆ Ø+کمران بنے اور اس Ú©ÛŒ زندگی معاشرے Ú©Û’ لیے وق٠ÛÙˆÛ” ÙˆÛ Ù†Û ØªÙˆ کوئی ذاتی جائیداد بنا سکے اور Ù†Û ÛÛŒ کسی نجی ملکیت کا دعویدار بن سکے۔ لیکن ارسطو Ú©ÛŒ ملوکیت مشکل شرائط پر مبنی Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ خیال میں کوئی ایسا مناسب Ùرد جو عمومی مسائل Ú©Ùˆ اچھی طرØ+ سمجھ سکتا ÛÙˆ اور ان Ú©Û’ Ø+Ù„ کرنے میں اپنی Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û ÙÛÙ…ÛŒ Ú©Û’ ذریعے معاشرے کا مدد گار بن سکتا ÛÙˆ ÙˆÛ Ø³Ø±Ø¨Ø±Ø§Û٠سلطنت تسلیم کیا جا سکتا ÛÛ’Û”
اشراÙÛŒÛ
ایسی طرز Ø+کومت میں چند ایسے لوگوں کا اجتماع Ûوتا ÛÛ’ جو نیک Ûونے Ú©Û’ ساتھ ساتھ دولت مند بھی Ûوتے Ûیں لیکن سب کا مقصد ایک Ûوتا ÛÛ’ اور ÙˆÛ ÛŒÛ Ú©Û Ø±ÛŒØ§Ø³Øª Ú©ÛŒ ÙلاØ+ Ùˆ بÛود Ú©ÛŒ خاطر تمام وسائل Ú©Ùˆ بروئے کار لا کر خاطر خواÛØŒ سود مند نتائج نکالنا۔ ارسطو کا خیال ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø´Ø±Ø§ÙÛŒÛ Ú©ÛŒ ضرورت اس وقت پیش آتی ÛÛ’ جب Ù¾ÛÙ„Û’ Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ù¾Ø± لوگوں کا اعتبار قائم Ù†Û Ø±ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ Ùرائض سے کوتاÛÛŒ برتے۔ دوئم ÛŒÛ Ú©Û Ùرد ÙواØ+د Ú©ÛŒ Ø+کمرانی Ú©Ùˆ آمریت میں بدلنے Ú©Û’ آثار نمایاں ÛÙˆÚºÛ” یا واقعی Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø®ÙˆØ¯ Ú©Ùˆ استبدادی نوعیت کا آمر قرار دے کر خود غرضی کا مظاÛØ±Û Ø´Ø±ÙˆØ¹ کر دے۔ اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÙˆ سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ùرد٠واØ+د جس Ú©Û’ Ûاتھ میں تمام کاروبار٠سلطنت دے دیا جائے اور جس Ú©Ùˆ معاشرے کا مالک بنا دیا جائے اور جس پر عوام Ù†Û’ اس قدر اعتبار کیا ÛÙˆ Ú©Û ÙˆÛ Ø¹ÙˆØ§Ù…ÛŒ Ù…Ùادات Ú©Û’ تØ+Ùظ Ú©Û’ لیے اپنے Ù…Ùادات Ú©Ùˆ قربان کرنے سے دریغ Ù†Ûیں کرے گا، جب ذاتی Ù…Ùادات Ú©ÛŒ خاطر عوام Ú©Û’ Ù…Ùادات Ú©Ùˆ کچلنا شروع کر دے تو عمومی Ø+قوق Ú©Ùˆ تÛÛ Ùˆ بالا کر دے گا۔ معاشرتی ترقی Ú©ÛŒ راÛÙˆÚº Ú©Ùˆ برباد کرکے ماضی Ú©ÛŒ روایات Ú©Ùˆ ØªØ¨Ø§Û Ú©Ø± دے گا اور انصا٠کو کھلونا تصور کرے گا۔ اس وقت Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚº سے Ú©Ú†Ú¾ لوگوں کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û Ø´Ø±ÙˆØ¹ Ûوگا Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ Ø+کمران سے اختیارات واپس Ù„Û’ لو اور اس Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø+کمرانوں Ú©ÛŒ ایک کونسل بنائی جائے جس میں معاشرے Ú©Û’ بااعتماد لوگوں Ú©Ùˆ Ø+کومت بنانے کا اختیار ÛÙˆÛ” اس سے ÛŒÛ Ù…Ù‚ØµØ¯ Ø+اصل Ûوگا Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ Ùرد٠واØ+د اپنی من مانی Ù†Ûیں کرے گا اور Ø+کمرانوں Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ú©ÙˆÙ†Ø³Ù„ جسے ''اشراÙیۑ‘ کا نام دیا گیا ÛÛ’ ÛŒÛ Ø³Ø¨ ایک دوسرے سے Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ú©Ø±Ú©Û’ معاشرے Ú©ÛŒ ترقی Ú©Û’ لیے کام کریں Ú¯Û’Û” دوسرے ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø³ کونسل Ú©Û’ وجود میں آنے سے معاشرے Ú©Û’ بÛت سے طبقوں Ú©Ùˆ نمائندگی Ø+اصل ÛÙˆ جائے Ú¯ÛŒ اور عوام Ú©Ùˆ ایک خاص نوعیت کا سکون مل جائے گا اور باÛÙ…ÛŒ تعاون سے معاشرے Ú©ÛŒ ترقی Ú©Û’ مواقع Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ù„ÛŒÚº Ú¯Û’Û”
دستوری Ø+کومت
ÛŒÛ Ø§Ø³ طرز٠Ø+کومت کا نام ÛÛ’ جس میں اشراÙÛŒÛ Ø·Ø±Ø²Ù Ø+کومت سے بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÙˆÚ¯ ریاست پر Ø+کومت کرنے Ú©Û’ اختیارات رکھتے Ûیں اور ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ú©Û’ سب باÛÙ… آپس میں مل کر ریاست Ú©ÛŒ بÛبود Ùˆ مضبوطی اور ارتقاء Ú©Û’ لیے کوشاں Ûوتے Ûیں۔ دوسرے معنوں میں ÛŒÛ Ø·Ø±Ø² Ø+کومت جمÛوریت Ú©Û’ بÛت نزدیک انداز Ú©ÛŒ طرز٠Ø+کومت ÛÛ’Û” اس میں Ù…Ù‚Ø±Ø±Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø± Ú©Û’ لیے معاشرے ÛÛŒ میں سے Ú©Ú†Ú¾ لوگوں کا انتخاب اس لیے کر لیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û’ Ú©Û’ استØ+کام Ùˆ تØ+Ùظ اور معاشرے Ú©ÛŒ ترقی Ú©Û’ لیے کام کر سکیں۔ قدیم ادوار میں ایسی Ø+کومتیں بÛت ÛÛŒ Ú©Ù… وجود میں آئی تھیں۔ اول تو لوگ ملوکیت Ú©Ùˆ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø+سن طرز٠Ø+کومت تصور کرتے تھے اور اگر ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ غیر معمولی Ø+الت Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ملوکیت سے مطمئن Ù†Ûیں رÛتے تھے تو اشراÙÛŒÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ù„Û’ لیتی تھی۔ دستوری Ø+کومت کا Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ù‚Ø¯ÛŒÙ… ادوار میں ملتا ÛÛ’ لیکن اس Ú©ÛŒ پسندیدگی اور اس پر عملی کاربندی دور٠Ø+اضر میں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ù„Ù†Û’ Ù„Ú¯ÛŒ ÛÛ’Û”
ارسطو Ú©Û’ نزدیک بادشاÛت اور اشراÙÛŒÛ Ø³Ø¨ سے بÛتر نظام Ûائے Ø+کومت Ûیں لیکن انسانی Ùطرت Ú©Û’ رجØ+انات Ú©Ùˆ مدنظر رکھتے Ûوئے اس بات پر مائل ÛÛ’ Ú©Û ''معتدل جمÛوریت‘‘ یا دستوری Ø+کومت ÛÙˆÛ” ارسطو بگڑی Ûوئی Ø+کومتوں Ú©ÛŒ برائیوں Ú©Û’ بارے میں یوں اظÛار٠خیال کرتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø§Ø¨Ø±Ø§Ù†Û Ø+کومت بادشاÛت Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ù‚Ø³Ù… ÛÛ’ جس میں ØµØ±Ù Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©Û’ Ù…Ùاد Ú©Ùˆ مدنظر رکھا جاتا ÛÛ’ اور جمÛوریت میں ضرورت مندوں Ú©Û’ Ù…Ùادات کا۔
ارسطو ذاتی طور پر Ù…Ù†Ø¯Ø±Ø¬Û Ø°ÛŒÙ„ پانچ قسموں Ú©ÛŒ بادشاÛت Ú©Ùˆ درست تسلیم کرتا ÛÛ’Û”
Ù+سپارٹا Ú©ÛŒ طرز٠Ø+کومت
Ù+ مشرقی وراثتی انداز٠Ø+کومت
Ù+قدیم طاقتور Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©ÛŒ Ø+کومت
Ù+مسلسل Ù†ØªÛŒØ¬Û Ø¢Ù…Ø± Ú©ÛŒ Ø+کومت
Ù+ ÙلسÙÛŒ Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©ÛŒ Ø+کومت
ارسطو Ù†Û’ جو اقسام طرز Ø+کومت بیان Ú©ÛŒ Ûیں، ان میں سے ایک بھی آج Ú©Û’ دور میں قابل عمل Ù†Ûیں ÛÛ’ اور جس طرز Ø+کومت Ú©Ùˆ ارسطو Ù†Û’ بÛتر تسلیم کیا ÛÛ’ ÙˆÛ Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø²Ù…Ø§Ù†Û’ میں سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ú©Ø§Ù…ÛŒØ§Ø¨ طرز٠Ø+کومت ثابت ÛÙˆ رÛÛŒ ÛÛ’ یعنی جمÛوریت۔ دراصل ارسطو Ù†Û’ جمÛوریت Ú©Ùˆ منصÙØ§Ù†Û Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² سے دیکھا تھا اس لیے اس قسم کا Ù†Ø¸Ø±ÛŒÛ Ù‚Ø§Ø¦Ù… کیا۔
(کتاب :''ارسطو Ø+یات ØŒ ÙلسÙÛ Ø§ÙˆØ± نظریات‘‘ سے منقبس)